Jak zrobić dobre portfolio? – poradnik

Udostępnij

Facebook
Twitter
LinkedIn
Planujecie stworzyć portfolio? A może nawet nie chcecie o tym myśleć - w końcu to masa roboty i zmartwień, którymi nie chcecie zawracać sobie głowy. Z naszym poradnikiem, bez problemu dacie sobie radę!

Co znajdziesz w artykule

To jedna z największych zagwozdek początkującego grafika czy projektanta – jak zrobić portfolio, które zwróciłoby uwagę pracodawców i przekonało szefa, że to właśnie nas powinien zatrudnić? Które projekty włączyć, a które zostawić? Na co zwrócić uwagę przy kompletowaniu portfolio? Przeczytajcie nasz poradnik!

https://unsplash.com/photos/BMnhuwFYr7w

Kilka przydatnych kroków idealnego portfolio

  • Wybierz formę – z pewnością masz wiele projektów i równie wiele firm, w których chciałbyś spróbować swoich sił. W zależności jednak od miejsca pracy musisz wybrać sposób, w jaki zaprezentujesz swoje prace. Jednym z najpopularniejszych wyjść jest korzystanie z portali dla grafików, gdzie dodajesz swoje pliki – i gotowe! Pracodawca może wyszukiwać twoje dzieła. Kolejnym dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie własnej strony internetowej, na której będzie można obejrzeć wszystkie twoje projekty – a dodatkowo sam będziesz mógł ją zaprojektować i nie ograniczać się narzucanymi szablonami. Inne formy to między innymi – wydrukowanie i wysłanie pocztą, wysłanie w pliku PDF albo stworzenie pliku video.
  • Wybierz projekty – zdecyduj, które projekty pragniesz włączyć do swojego portfolio – warto, by nie było ich za dużo (zbyt wielka ilość nuży odbiorcę), za to jak najlepsze pod kątem jakościowym. Wybierz te, które naprawdę ci się podobają – a jeśli stajesz przed wyboru spośród zbyt wielu, zdecyduj się na te, które stworzyłeś dla własnej przyjemności – pracodawca zobaczy, że nie patrzysz na swoją pracę tyko od komercyjnej strony
  • Zrób opisy – opisz każdą z prac – imię i nazwisko autora, data wykonania, tytuł i technika w jakiej został stworzony. Opisz również, z jakich narzędzi korzystałeś przy wykonywaniu danego dzieła – to utwierdzi pracodawcę w przekonaniu, że potrafisz posługiwać się konkretnymi sposobami i systemami. Przy swoich najlepszych pracach możesz dodać też szkice – to pokaże przyszłemu szefowi twój proces twórczy
https://unsplash.com/photos/bs2Ba7t69mM
  • Posegreguj prace – musisz zdecydować się, w jaki sposób je posegregujesz – chronologiczne, według techniki, medium czy stylistyki? Pamiętaj, że od tego zależy, w jaki kolejności zobaczy je pracodawca – warto więc dobrze przemyśleć ta kwestie i dopasować do każdej firmy indywidulanie
  • Postaraj się o referencje – jeśli już wcześniej pracowałaś na stanowisku związanym z grafiką albo jako freelancer – wszystkie te zawody, w których mogłeś uzyskać pozytywną opinię – warto dołączyć do portfolio polecenia i referencje, jakie dostałeś. Zapewni to przyszłego pracodawcę o twoim wcześniejszym doświadczeniu, a pozytywną opinia zawsze dobrze wygląda – może też zwarzyć nad tym, że zostaniesz wybrany ty, a nie twoi konkurenci
  • Zaprezentuj się z jak najlepszej strony – upewnij się, że bez względu na wybrany formaty i chronologie przedstawionych prac prezentują się one dobrze – chcesz w końcu wypaść idealnie. Bądź również pewien, że będziesz miał gdzie zaprezentować swoje dzieła – jeśli firma nie może ci tego zapewnić, zabierz ze sobą własny nośnik – na przykład laptopa. Nie zapomnij również o pewności siebie i pozytywnym nastawieniu!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podobne artykuły

Więcej artykułów